Månedens visevenn: Roar Ødegård

Roar Ødegård er en erfaren musiker, og har spilt med artister som Kjetil Bjerkestrand, Bjørn Eidsvåg og Rune Larsen. Han har et hjerte som banker for både viser og jazz, og er opptatt av at formidlingen skal berøre publikum. Han er aktiv som bassist og er tidligere styremedlem i Skedsmo viseklubb, og sitter også i styret i både Norsk Viseforum og Østnorsk Viseforum. Møt månedens visevenn!

Foto: Tatjana Johansen

Fortell om deg selv og ditt virke i visens verden!

Visen og den gode teksten har alltid fascinert meg, men jeg verken lager viser eller synger. Jeg er musiker og kaller meg proff amatør. Jeg begynte å spille gitar allerede som 8-åring, og da jeg begynte på ungdomsskolen hadde jeg en fantastisk musikklærer, som også var jazzpianist. Han lærte meg å spille kontrabass. Da jeg kom til Oslo som 17-åring for å studere, var jeg med i en visegruppe, og vi gjorde et par plateinnspillinger. Etterhvert ble el-bass det instrumentet jeg skulle spille mest på, og jeg var så heldig å få spille med kjente musikere som Kjetil Bjerkestrand, Bjørn Eidsvåg, Rune Larsen med flere. Og det ble både gospel, pop -og jazz. I dag spiller jeg i to jazzkvartetter, ved siden av å være med i visemiljøet, og har en stor forkjærlighet for jazz som sjanger.

Hva betyr viser og visemiljøet for deg? 
Jeg begynte i Skedsmo Viseklubb for rundt 7-8 år siden, og har vært fast bassist der for utøverne i klubben. Skedsmo Viseklubb har et fantastisk miljø og et høyt aktivitetsnivå, og jeg har fått mange nye venner gjennom klubben og visemiljøet. 

Opptreden på Skedsmo viseklubb. Foto: privat

Det er spennende og utfordrende å spille til ulike artister, enten de er amatører eller proffe amatører, og jeg har stor glede av å være med å skape gode lydbilder hvor formidlingen er i fokus. For meg er formidlingen noe av det viktigste; det å nå ut til publikum, treffe, berøre! Derfor er dette så utrolig viktig å jobbe med; hvordan man går opp og ned av scenen, hvordan man fremstår på scenen, øyekontakt med publikum - og selvfølgelig en best mulig fremføring hvor man kan frigjøre seg fra teksten. 

Jeg er opptatt av det utvidede visebegrepet; at all musikk og alle sjangre kan brukes til viser, så lenge teksten kommer fram. Det har vært viktig for meg å bidra med musikalske innspill til medlemmene i klubben. Å se at musikere og sangere utvikler seg er inspirerende, og har gjort at jeg har trivdes i klubben. Det har også vært spennende å være med i styret i Skedsmo Viseklubb og være med å dra i gang ulike aktiviteter. Nå sitter jeg i styret i Østnorsk Viseforum, og er også med i sentralstyret i Norsk Viseforum, som jeg syns er veldig spennende. Det er mange utfordringer innen visemiljøet, ikke minst hvordan vi kan fornye oss for å få yngre låtskrivere og musikere med i visefamilien.

Konsert sammen med Per-Arne Brunvoll, leder i Norsk Viseforum. Foto: privat


Har du noen høydepunkter fra karrieren?
Det har vært mange høydepunkter de årene jeg har vært med i visemiljøet. Vi har hatt mange flotte konserter i Skedsmo Viseklubb, og jeg vil spesielt fremheve vår jubileumskonsert i år, da vi feiret Skedsmo Viseklubbs 50-års jubileum på Lillestrøm Kulturhus. Det ble en konsert som viste mangfold, og ikke minst hvilken utvikling låtskriverne og musikerne har hatt gjennom å øve sammen og få inspirasjon av hverandre. Veldig mange visesangere har spilt og sunget alene. En ny dimensjon dukker opp når man kan musisere sammen med andre og skape nye lydbilder gjennom flerstemt sang, og bruk av flere instrumenter. 

Fra jubileumskonserten i mai 2022. Foto: privat